آنتی بیوتیک های جدیدا کشف شده، باکتری ها را بطور متفاوتی از بین می برند

13فوریه 2020 - مقاومت آنتی بیوتیکی یک مشکل در حال افزایش برای بهداشت عمومی در سراسر جهان است که درمان بسیاری از بیماری ها را سخت تر کرده است. اکنون، یک گروه آنتی بیوتیکی تازه کشف شده، نتایج امیدوارکننده ای را در مقابله با ابرباکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیکها ارائه داده است، زیرا به روشی منحصر به فرد، باکتری ها را از بین می برد.

تیمی از دانشمندان دانشگاه مک مستر گروه جدیدی از آنتی بیوتیک ها را یافته اند که می توانند با روشی جدید و منحصر به فرد با عفونت ها مبارزه کنند. براساس یافته های این مطالعه که در ژورنال Nature منتشر شده است، این آنتی بیوتیک ها با عفونت ها به گونه ای مبارزه می کنند، که محققان پیش از این ندیده اند.

جام مقدس آنتی بیوتیک ها

این گروه از آنتی بیوتیکهای تازه کشف شده، متشکل از corbomycin و complestatin، می توانند با مسدود نمودن عملکرد نوعی از آنزیم ها در دیواره ی سلولی باکتریها، آنها را از بین ببرند. این داروها از خانواده ی آنتی بیوتیک های معروف به گلیکوپپتیدها هستند که توسط باکتری های خاک، تولید می شوند.

این دو آنتی بیوتیک به پپتیدوگلیکان، ماده اصلی دیواره سلولی باکتری ها که برای رشد و بقای تقریباً همه باکتری ها بسیار حیاتی است، حمله می کنند. آنها عملکرد آنزیم های autolysin، را که برای تقسیم سلولی و رشد مهم هستند، مهار می کنند.

سایر آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین از ساخت دیواره ی باکتری ها، که منبع قدرت آنها است، جلوگیری می کنند. از بین بردن دیواره ی سلولی باکتریها باعث آسیب پذیرتر شدن آنها شده و از بین بردن آنها را آسان تر می کند.

عملکرد این آنتی بیوتیک های جدید، بر خلاف پنی سیلین است. به جای جلوگیری از ساختن دیواره ی سلولی، از شکسته شدن دیواره ی سلولی آنها جلوگیری می کند. در نتیجه، مانع از تقسیم و گسترش آنها می شوند، درست مثل این که در زندان به دام افتاده باشند.

قاتل منحصر به فرد باکتریها

محققان دانشگاه مک مستر با همکاری دانشمنداندانشگاه مونترال، از جمله دکتر Yves Brun، دریافتند که این داروها بر روی دیواره سلولی باکتریها کار می کنند تا از تقسیم و تکثیر آنها جلوگیری شود.

دکتر Yves Brun، گفت: دانستن ساختار دقیق ارتباط بین لایه ی سطحی(دیواره ی سلولی) و سطح سلول در مقیاس اتمی، پتانسیل عظیمی را برای تولید مولکولهایی ایجاد می کند که می توانند این اتصال را هدف قرار داده و سلول را در برابر مواد ضد باکتری حساس تر کنند.

وی افزود: همراه با کشف شیوه جدید عملکرد این دو آنتی بیوتیک، چشم اندازهایی برای تضعیف عملکرد باکتری ها و آسیب پذیری بیشتر آنها ایجاد شده است.

محققان معتقدند که این داروها یک امید بالقوه ی بالینی برای از بین بردن باکتریهای مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها هستند.

با مقاومت در برابر آنتی بیوتیک مبارزه کنید

به گفته سازمان بهداشت جهانی(WHO) ، مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامت جهانی است. اگرچه مقاومت آنتی بیوتیکی به طور طبیعی اتفاق می افتد، استفاده ی نادرست از آنتی بیوتیک ها روند آن را تسریع می کند، و این باعث شده است که نسبت به گذشته درمان عفونت ها سخت تر شود.

علاوه بر این، مقاومت آنتی بیوتیکی باعث افزایش ماندگاری عفونتهای بیمارستان و هزینه های پزشکی می شود. به عنوان مثال، بیماری هایی که در گذشته به برخی از آنتی بیوتیک ها پاسخ می دادند مانند سل، ذات الریه ، سوزاک و سایر عفونت ها، ممکن است مقاوم شده و درمان آنها دشوارتر شود. اکنون، با افزایش قدرت و انعطاف پذیری بیماری ها، شیوع بیماریها ممکن است اجتناب ناپذیر باشد، مگر اینکه داروهای جدیدی کشف شوند.

فقط در ایالات متحده آمریکا ، حداقل سالانه 2.8 میلیون نفر به باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک آلوده می شوند، و بیش از 35000 نفر در سال به همین دلیل جان خود را از دست می دهند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200213/Newly-discovered-antibiotics-kill-bacteria-differently.aspx